Opus Bilprovning har hittat ett sätt att snabbare hantera webbplatsens innehåll, öka prestandan och antalet online bokningar.
Introduction
Opus Bilprovning är ett av de ledande besiktningsföretagen i Sverige. De genomför 1.8 miljoner fordonsbesiktningar årligen. Utöver den obligatoriskt erlagda inspektionerna i Sverige erbjuder företaget valfria miljö- och säkerhetstjänster för lätta och tunga fordon. Opus Bilprovnings webbsida bilprovning.se används primärt för att ge fordonsägare tids- och platsinformation om de 78 inspektionsstationerna och för att genomföra bokningar för fordonsbesiktning online.
Challenge
Varför Opus Bilprovning valde eZ
Opus Bilprovning använde sig tidigare av WordPress för all sin publicering och innehållshantering. Men i och med att företaget växte och deras behov blev mer komplexa, ansåg Zwebb, webbyrån som utvecklat webbplatsen för över två år tillbaka, att Opus bilprovning behövde ett mer flexibelt och skalbart CMS.
Med hjälp av Zwebb valde Opus Bilprovning publiceringsplattformen eZ Publish Platform 5, för att skapa en ny version av bilprovning.se varpå de började designa om hemsidan. Genom att använda eZ publiceringsplattformen byggde Zwebb en interaktiv och responsiv webbplats som gjorde det enkelt för Opus bilprovningens användare att komma åt innehållet via desktop-, läsplattor- och mobila enheter.
”Vi valde eZ av flera anledningar såsom dess anpassning för dynamiskt innehåll och möjligheten att hantera och leverera platsbaserat innehåll”, säger Jessica Adolfsson, kommunikationschef på Opus bilprovning. "Vi är mycket nöjda med den nya webbplatsen och partnerskapet med Zwebb. Kunderna har äntligen möjlighet att enkelt navigera genom de olika sidorna och få snabb tillgång till bokningen. För mig som redigerar och jobbar med eZ Publish dagligen, är det väldigt användarvänlig!”
Solution
Platsbaserad information till slutkunder snabbt
Innan implementeringen av eZ publiceringsplattformen Opus Bilprovnings redaktörer kunde inte hantera status på deras besiktningsstationer på något enkelt sätt. Men med eZ har varje administratör friheten att själva skapa, ändra och publicera deras eget innehåll effektivt, vare sig det är uppdateringar om drive-in status, öppettider, serviceerbjudanden eller speciella erbjudanden. eZ’s arbetsflödesförmåga säkerställer att varje person som utför förändringar kan ändra på sin sektion av webbsidan fritt utan att det påverkar andra sektioner.
”Ny struktur och webbdesign har gjort det så mycket enklare för Opus Bilprovnings redaktörer” säger webbstrategen och CEO på Zwebb, Zoran Marinkovic. "Med denna lättnavigerade struktur går det snabbt att hitta och ändra innehållssidor. Stationscheferna kan helt oberoende, väldigt enkelt uppdatera aktuell ”drive-in-status" (på Google kartan) för deras egen station när de önskar. Bara den detaljen gör en enorm tidsbesparing för Opus Bilprovning.”
Genom att förenkla hur redaktörer skapar och publicerar innehåll, kan webbplatsen leverera den mest exakta och aktuella informationen till Opus Bilprovningens slutkunder.
Tekniska förbättringar av webbplatsen
Zoran berättar också att den kanske största förbättringen på den nya webbplatsen är just prestandan. Tack vare användningen av det nya Symfony 2 ramvärket, har webbplatsen fått en laddningstid på otroliga 0,44 sekunder. Dessutom går det att observera en snabbare sidvisning och bättre navigering på hemsidan.
"Innan vi började med att designa om webbplatsen, kände vi att Opus Bilprovning behöver en mer robust och bättre publiceringsplattform", säger Zoran. "EZs strukturerat innehåll och förmåga att snabbt ansluta till externa tjänster hjälpte oss mycket. Mjukvaruarkitektur är väl lämpad för att hantera höga trafikvolymer vid höga hastigheter."
eZ’s arkitektur använder sig av flera komponenter som tillåter hög belastning och hög prestanda, inklusive HTTP acceleratorn, Varnish, HTTP-servern Apache och relation-databasens hanteringssystem MySQL. eZ tillhandahåller tillsammans med Symphony en verktygslåda som hjälper Opus Bilprovning att optimera caching och förkorta svarstiderna.
Sajten bilprovning.se har idag ca 12.000 besök om dagen i genomsnitt. Övergången till eZ Publish plattformen resulterade samtidigt i ytterligare förbättringar i SEO rankingen än tidigare.
Förenklade bokningar, lokalinformation i realtid
Nya funktioner på bokningssidan har gjort att beställningsprocessen blev mycket enklare för kunderna.
Bokningssidan tidigare bestod endast av en enkel länk till bokningssidan. Genom att skapa direktintegration med bokningssystemet, har bokningsprocessen för varje besiktningstid kortats ned. Bokningssystemet har också blivit mer tillgängligt och synligt för samtliga Opus Bilprovnings kunder.
Conclusion
Digitala projekt avslutas aldrig, så eZ mjukvarans flexibilitet och utbyggbarhet möjliggör kontinuerlig optimering. Under de kommande månaderna planerar Opus bilprovning och Zwebb att integrera chatt-funktionalitet för online-kundvård. Med eZ’s API:er är Zwebb väl rustade för att se till att dessa system pratar med varandra.