Case study

Underhållssystem i molnet

Serviceunderhåll - från problem till succé

Introduction

Cardi AB arbetar med serviceunderhåll av belysning för stora butikskedjor som Åhléns, Stadium och Intersport. År 2011 var de i behov av en ny webbplats som vi lanserade samma år, men vårt samarbete slutade inte där. Cardi vände sig till oss 1 år senare med en spännande förfrågan om att skräddarsy ett underhållssystem för en av deras kunder – Stadium AB. Självklart svarade vi ja!

Challenge

Fram tills dess har Cardi använt sammankopplade tabeller i Excel för att göra beräkningen för nästkommande servicetillfälle. För att sammanställa en enda rapport servicetillfälle behövde en anställd lägga ner 3-4 arbetsdagar - per butik!

Vår uppgift blev att underlätta hanteringen av insamlad information, snabba på beräkningen och i samband med det minska den administrativa tiden.  

Solution

Att skapa en skräddarsydd lösning anpassad för just Cardi och Stadium var vårt mål. För att lyckas med det har vi tagit hänsyn till större förvalningsystem som Total Observer. Projektet omfattade;

  • planeringsarbete tillsammans med Cardi och Stadium
  • strukturarbete - överföring av tidigare insamlad information till ny enklare struktur
  • layout- och designförslag för det nya serviceunderhållsystemet
  • systemutveckling
  • utbildning & workshop
  • test &lansering

Ramverket för utvecklingen av underhållssystemet blev eZ Publish Platform.

Efter 4 månaders intensiv utveckling kunde vi presentera ett system som visar servicestatus i realtid för samtliga Stadiumbutiker i Sverige, Danmark, Finland och nu även i Tyskland.

Nu tar en beräkning av nästa servicetillfälle 3-4 sekunder för samtliga 151 Stadiumbutiker, i stället för de tidigare 3-4 dagarna per butik. Och för den extra intresserade har Cardi nu ca 4.228 timmar över till annat, per år!

Teknologi

  • LAMP (linux, apache, mysql, php)
  • eZ Publish Platform

Involverade företag

Conclusion

Anställda på Cardi var väl medvetna om att endast en skräddarsydd lösning kunde ge det bästa resultatet. Att skaffa ett färdigbyggt system och modifiera det leder oftast inte till önskat resultat. Det kan innebära en lite större satsning, men i slutändan blir de administrativa kostnaderna minimerade.

I dag är både vi och våra kunder glada över samarbetet. Vi på Zwebb kan stolt säga att Cardi och Stadium är våra mest nöjda kunder.

  • Available in: English • Svenska
  • Viewed: 126
  • Tagged: serviceunderhåll